پادکست شعر سرایه ۳- دکلمه شعرهایی از عماد خراسانی

Bookmark and Share 19 آوریل 2010
    Balatarin                

پادکست شعر سرایه ۳- دکلمه شعرهایی از عماد خراسانی نام شاعر: عماد خراسانی(عمادالدين حسنی برقعی)، ۱۳۰۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۸۲
وب سایت: http://fa.wikipedia.org/wiki/عماد_خراسانی
کتاب: دیوان کامل عماد، مجموعه‌ای از اشعار با نام ورقی چند از دیوان عماد خراسانی




(۱)

ما عاشقیم و خوشتر از این کار کار نیست

یعنی به کارهای دگر اعتبار نیست

دانی بهشت چیست که داریم انتظار؟

جز ماهتاب و باده و آغوش یار نیست

فصل بهار فصل جنون است و این سه ماه

هر کس که مست نیست یقین هوشیار نیست

دیشب لبش چو غنچه تبسم به من نمود

اما چه سود ز آن که به یک گل بهار نیست

امید شیخ بسته به تسبیح و خرقه است

گویا به عفو و لطف تو امیدوار نیست

بر ما گذشت نیک و بد اما تو روزگار

فکری به حال خویش کن این روزگار نیست

بگذر ز صید و این دو سه مه با عماد باش

صیاد من بهار که فصل شکار نیست

(۲)

رفته بودی تو و دلمرده ز رفتار تو من
خوب شد آمدی ای کشته ی دیدار تو من

ستمت گر چه فزون است و وفا کم، غم نیست
کم کَمَک ساخته ام با کم و بسیار تو من

هر دلی نیست عزیز دل من، لایق صید
باش همواره تو صیاد و گرفتار تو من

این سه ارزانی هم باد الهی همه عمر
بخت یار تو و تو یار من و یار تو من

هیچ دانی که در این دوری یک ماهه چه رفت
یا چه دیدم ز غم و حسرت دیدار تو من

سال ها پیر شدم لیک جوان خواهم شد
لب نهم باز چو بر لعل شکربار تو من

(۳)

پیش ما سوختگان مسجد و میخانه یکیست

حرم و دیر یکی، سبحه و پیمانه یکیست

این همه جنگ و جدل حاصل کوته نظری است

گر نظر پاک کنی کعبه و بتخانه یکیست

هر کسی قصه ی شوقش به زبانی گوید

چون نکو می نگرم حاصل افسانه یکیست

این همه قصه ز غوغای گرفتاران است

ورنه از روز ازل دام یکی، دانه یکیست

ره هر کس به فسونی زده آن شوخ ار نه

گریه ی نیم شب و خنده ی مستانه یکیست

گر ز من پرسی از آن لطف که من می دانم

آشنا بر در این خانه و بیگانه یکیست

هیچ غم نیست که نسبت به جنونم دادند

بهر این یک دو نفس عاقل و دیوانه یکیست

عشق آتش بود و خانه خرابی دارد

پیش آتش دل شمع و پر پروانه یکیست

گر به صحرای جنونت ببرد عشق، عماد

بی وفائیّ و وفاداری جانانه یکیست

***

پی نوشت ۱: با تشکر از دوست عزیزمان میثم برای معرفی شاعر

پی نوشت ۲: متشکریم از تمامی دوستانی که لینک پادکست را در سایت یا وبلاگ خود گذاشته اند و ما را در گسترش این پادکست نوپا یاری می کنند.

پی نوشت ۳: ممنون می شویم اگر در صورت مشاهده هر گونه مشکل فنی آن را به اطلاع ما برسانید و در بهتر کردن، پادکست همراه ما باشید.

پی نوشت ۴: نظرات شما به ما کمک می کند که این پادکست نوپا را بهبود دهیم. آن را از ما دریغ نکنید.

پی نوشت ۵:  دوستانی که تمایل دارند می توانند در گروه فیس بوک پادکست سرایه عضو شوند و در جریان انتشار آن قرار بگیرند.


منبع عکس: ‍ ‍بی بی سی (فارسی)
موسیقی متن پادکست: -

۲۶ دیدگاه

  1. میثم گفت:

    انتخاب و اجرای شعرا عالی بود

  2. سمانه گفت:

    موسیقی متن و اجرای شعر خیلی زیبا بود. ممنون پریای عزیز.

  3. مرضيه گفت:

    پریا جان سلام
    شعرها زیباست و تو هم در اجرای آنها خیلی خوبی. فقط به این نکته که در هر سه تا اجرا ذهنم را مشغول کرد فکر کن و اگر با من موافق بودی اصلاحش کن. در کل اجرای شعر لحنت محکم است و این عالی است اما آنجا که خودت را معرفی می کنی “پریا کشفی ” را خیلی سریع می گویی و این با کل ریتم جور در نمی آید یعنی یک جوری به کل کار نمی چسبد. فکر می کنم بهتر است معرفی هم مثل بقیه قسمتها و با همان لحن گفته شود. یعنی که این شکستی که توی کار درست می شود نباشد.
    وای نمی تونم درست بگم منظورم چیه. خودت یکبار دیگه گوش کن. امیدوارم بفهمی چی گفتم. ممنون به خاطر سرایه.

  4. مرضيه گفت:

    عزیزم منظورم فقط همون اسمته. یک کم محکمتر بگی عالی می شه. یک کم کشیده تر. البته نظر منه. شاید خودت اونجوری بیشتر دوست داشته باشی. در مورد شعرهاتم سر فرصت. الان باید برم کلاس و دیرم شده.
    مراقبت باش از خودت و ادامه بده.
    راستی چه جوری شعر معرفی کنم بهت؟ ایمیل؟

  5. سهبا گفت:

    سلام . کار جالبی کردین . من که شنیدن اشعار با صدای یکی دیگه برام همیشه لذت بخشه .
    با اجازه ت لینک می کنمت .

  6. سلام پریای عزیز…فایل صوتی را در هر سه حالت می توانم بشنوم و برای من مشکلی نداشت..
    انتظار در وبلاگش ازپادکست سرایه گفته است..تشریف بیاورید….

  7. مسعود گفت:

    با سلام وتشکر از کار زیبا و ارزنده شما امیدوارم همیشه پاینده و پیروز باشید.

  8. مسعود گفت:

    سلام وسپاس از کار ارزنده شما امیدوارم همیشه پاینده و پیروز باشید.

  9. سلام
    از نوشته های ارزشمندتون استفاده کردم.برقرار و بهاری باشید.

  10. سلام
    [گل]
    یک:
    دعوتید به شعرخوانی در سه شنبه هفتم اردیبهشت/سرای اهل قلم:
    خیابان انقلاب/خ فلسطین جنوبی/کوی خواجه نصیر/سرای اهل قلم/ساعت ۱۶:۳۰
    و:
    چهارشنبه در طبقه دوم تالار اندیشه /خ حافظ/بالاتر از چهارراه کالج/ حوزه هنری/
    دو:
    “دیدار”در راهوندخیال
    یک غزل تازه

  11. مسيح گفت:

    سلام

    تا شب چشم تو در بیشه ی رویا رویید…..

    با غزلی به روزم

  12. نیک یار گفت:

    سلام
    عالی … عالی و بازهم عالی
    انتخاب شعر و موسیقی و نیز اجرا

    برای همت شما دست مریزاد کم است….فراتر از انتظارم بود

    سالهای ۸۰ .. ۸۱ بود که با معرفی آقای براتی پور با دنیای شعر این بزرگوار آشنا شدم.
    شعر عماد چیزهایی دارد که مایه ی همه گیری و ماندگاری شعر می شود… چیزهایی که در مباحث تئوریک و حاشیه ای گاه فراموش می کنیم.

    “واژه ی PODCAST شاید از نظر زبان شناسی انگلیسی زیبا باشد اما برای من سخت هضم می شود زمخت است درشت است خشک است کاش در کنار حفظ معنی واژه خوش آوا تری ( در فارسی ) برای آن بیابیم.”

  13. عماد گفت:

    سلام
    من معتقدم اگر موسیقی متن یک موسیقی سنتی بود ارتباط عمیقتری با شنونده برقرار میکرد.فقط کافیه امتحان کنید
    من از شما متشکرم از این اطلاع رسانی و این خدمتی بزرگی که دارید اراعه میدید

    • سرایه گفت:

      ممنون از نظر شما. ما برای رعایت کپی رایت موسیقی ها رو از سایتی خریداری می کنیم. متاسفانه اونجا دسترسی به موسیقی ایرانی نداریم. اگر جایی را سراغ دارید به ما معرفی کنید. در هر صورت این مورد را از این به بعد مورد توجه قرار می دهیم.

  14. عماد گفت:

    سلام من نمیدونم شما کجا تشریف دارید که محدودیت دانلود دارید
    ولی من خیلی راحت از گوگل جستجو میکنم و دانلود میکنم
    به هر حال چون شما یک شعر قافیه دار رو دکلمه میکنید لازم و ملزوم هست که موسیقی سنتی استفاده کنید
    از شما ممنونم که باعث شدید من این شاعر رو بشناسم

    • سرایه گفت:

      بله. دانلود معمولی رو هر کسی از هرکجا می تونه داشته باشه. من تاکیدم بر مساله کپی رایت بود. اخلاقی و قانونی نیست که ما موسیقی رو بدون داشتن اجازه استفاده و گاهی تغییر، در پادکست استفاده کنیم.
      در مورد نکته دوم با شما موافق نیستم. دکلمه کارهای سنتی به این معنی نیست که موسیقی نیز لزومن باید موسیقی سنتی ایرانی باشد.

  15. عماد گفت:

    نه اینطور نیست.شما دارید از اخلاق و اجازه حرف میزنید در صورتی که اینجا اصلا به همچین چیزی فکر نمی کنن
    مگه اون کسی که کارهای ویلن یاحقی رو توی سایتش گذاشته از اون مرحوم اجازه گرفته. میبینید که اینطور نیست.
    نه در این زمینه بلکه در بسیاری از این زمینه ها همین طوره ولی ما کتمان میکنیم
    ونکته دوم……هر چیزی اصیلش ارزش داره.شما باید دکلمه های روشنک و یا خانوم فخری نیکزاد رو شنیده باشید که چطور در غالب موسیقی اصیل به شعرها جان میبخشن..

    • سرایه گفت:

      این که دیگران حقوق مولف رو نادیده می‌گیرند به ما این حق رو نمی‌ده که ما هم نادیده بگبیریم. این اعتقاد ماست و ما هم بر همین اساس ادامه خواهیم داد.
      اینکه “هر چیزی اصیلش ارزش داره” هم یک امر سلیقه‌ای هست. دکلمه‌هایی که ذکر کردید در نوع خود زیبا هستند، ولی اگر ترکیب شعر و موسیقی در این پادکست با سلیقه شما سازگار نیست به این معنی نیست که از نظر همه شنونده‌ها ارزش ندارند یا به شعر جان نمی‌بخشند.

  16. عماد گفت:

    معانی و مفاهیم وقتی با بیان لطیف ادا شود در دل مینشیند و هر گاه در قالب نظم دراید و موزون گردد ان میشود که شعرش مینامیم
    واین از عهده بشری که از نظر معنوی به درجات عالی نرسیده باشد ساخته نیست
    موسیقی و شعر ما هم که از نظر کیفیت و کمیت در دنیا بی نظیر است یکی از نمودارهای تمدن عمیق و ریشه دار ایران است

    و معتقد هستم که روی غزلیات حافظ سعدی و یا عماد خراسانی نمیشه اهنگهای پاپ یا قرون وسطایی گذاشت

    • سرایه گفت:

      این نظر شماست. من برای اینکه از نظرات باقی شنونده‌ها هم آگاه شویم نظر شما را در صفحه فیسبوکمان منعکس کردم. می‌توانید اینجا دنبال کنید:
      https://www.facebook.com/sorayehpodcast/posts/203409273063058
      همینطور در گوگل پلاس:
      https://plus.google.com/u/0/107793453232502516716/posts/6g8jFm4SkZi

    • سرایه گفت:

      من (پریا) فکر می کنم که هنر رو نمیشه با چنین تعریف ها و چهارچوب هایی محدود کرد. در هنر خلاقیت و نوآوری نقش خیلی مهمی بازی می کنه. ماندگار شدن خیلی از شاعرها، نویسنده ها، نقاش ها، موسیقی دان ها، خواننده ها و غیره به خاطر نوآوری و ابتکاری بوده که آنها در کار خود ارایه کردند. اگر ما بخواهیم چنین نگاهی داشته باشیم مثلن در زمینه شعر قطعن کارهای بزرگانی همچون نیما، احمدشاملو، فروغ، سمیمن بهبهانی و غیره را زیر سوال برده ایم. زیرا که این عزیزان شکننده ی سنت های پیشین بودند و کاری نو در عرصه شعر ارایه کردند که دلیل ماندگاری آنها هست. هر کدام به نحوی…
      در این مورد بخصوص، من شخصن ترکیب شعر سنتی و موسیقی کلاسیک را ترجیح می دهم به کار تکراری استفاده از موسیقی سنتی ایرانی و شعر سنتی. نگاه و ترکیبی تازه تر است و البته خوب بحث سلیقه هم هست.

  17. عماد گفت:

    اینجا تمامی سایتها فیلترند مخصوصا FACEBOOK

  18. مجتبی گفت:

    سلام
    در سالی که گذشت ما نیز زخم زدیم لیکن مرحم نهادیم تا بدانی که آن نه قهری است که آن عذری است و چه عزیز است وعده دادن در دوستی و چه شیرین است خلف وعده در مذهب دوستی، آیا نبینی که رب العالمین با موسی کلیمش نیز این معاملت کرد، او را سی روز وعده داد و چون به سر رسید ده روز دیگر افزود…………..
    در سالی که گذشت عتاب کردیم و گاه بی وفا گشتیم، چه در دوستی بی وفائی عین وفاست تا تو ناز دوستی بینی و عتاب دوست چشی، آیا نبینی که چون موسی از مناجات بازگشت و بنی اسرائیل را دید که گوساله پرست شده، عتابی که کرد با هارون کرد و نه با ایشان که مجرم بودند تا بدانی که هر که گناه کرد مستوجب عتاب نیست.
    هم شعر و هم صدا هر دو زیبا بودند.
    متشکر

  19. کیوان گفت:

    معتبر ترین کتابی که از عماد خراسانی در دست است، کتابی است بنام «ورقی چند از دیوان عماد خراسانی» با مقدمه بیاد ماندنی و فوق‌العاده زیبای مهدی اخوان ثالث، دوست صمیمیِ عماد. که متاسفانه کتاب کم یابی است که سالهاست تجدید چاپ نشده. کتابهای دیگری هم با غزلهای بعضا متفاوت چاپ شده که هیچکدام به یکدستی کتاب نخست نیستند.
    عماد خراسانی که حتی یک بیت در وصف و مدح کسی نسروده، از صداهای نجیب غزل معاصر فارسی است که چندان در میان عموم شهرت ندارد. ولی بسیاری از اشعارش بدون ذکر نام شاعر در بین مردم رایج است و بسیار خوانندگان نیز آنرا خوانده‌اند، از جمله غزلهای معروفش:
    گرچه مستیم و خرابیم چو شبهای دگر
    و
    دوستت دارم و دانم که تویی دشمن جانم
    و
    دلم آشفته آن مایه ناز است هنوز
    و
    ای آسمان مگر دل دیوانه منی
    و
    نه به دل شوقی و شوری نه به سر مانده هوایی

    و قطعهٔ فوق العاده زیبایی که به شکل ترانه خوانده شده:
    ای دل بلا ای دل بلا ای دل بلایی

    و قطعه‌ای به لهجه مشهدی که سالها پیش استاد شجریان آنرا با شیرینی خاصی اجرا کرده‌است:
    یره یره کار مو و تو دره بالا مگیره
    ذره ذره داره عشقت تو دلم جا مگیرره
    عماد که در بین دوستان نزدیکش ( به دلیل آنکه مادر بزرگش که او را بزرگ کرده بود اینگونه خطابش می‌کرد)، به «عماد جان» معروف بود، صدای گرمی داشت و در دستگاههای فارسی – بی ادعا و فقط برای دل خود و خواهش دوستان – بسیار زیبا می‌خواند. شعر کوتاه زیر از سهراب سپهری، خطاب به عماد و پس از شنیدن آواز دلسوخته او سروده شده:
    قلب این مرد قناری دارد
    چمن سبز گلویش تر باد

  20. جعفر گفت:

    انتخاب اشعار بسیار عالی
    اما نحوه ی اجرا…
    خیلی عدی بود. کاش کمی بهتر بود

  21. حميد گفت:

    سلام
    هیچ چیزی عالی تر از گوش دادن به شعر نیست
    درووود بر شما

پاسخ دادن به عماد